INTERVIEW – Miss Djax 


“Ik houd er niet van om in een scene te zitten en doe het liefst mijn eigen ding.” 

Saskia Slegers, aka Miss Djax, staat al bijna 30 jaar aan de top van de internationale acid- en technoscene. Haar carrière is een indrukwekkende opsomming van wapenfeiten waar slechts weinigen aan kunnen tippen. Al in 1989 richtte ze haar eigen label Djax Records op, dat even later werd aangevuld met Djax-Up-Beats. Hiermee was een van de eerste technolabels van Europa een feit, en het label wordt tot op de dag van vandaag geroemd om haar kwaliteit en rol in de vroege Europese electronische house- en technoscene. Haar liefde voor electronische beats bracht haar al in de vroege jaren ’90 naar de bakermat van house, acid en techno: Detroit en Chicago. Het was op deze plekken dat ze samenwerkingen aanging met producers zoals Carl Craig, Alan Oldham en Armando.

De ravers onder ons die al een tijde meegaan zullen Miss Djax kennen van haar optredens op de legendarische Love parade- en Mayday-feesten midden jaren ’90. Hier draaide ze voor letterlijk miljoenen clubbers in de straten van Berlijn, waarna haar internationale doorbraak een feit was. In deze periode sleepte ze tevens de ene na de andere prestigieuze award in de wacht, waaronder voor beste internationale DJ en beste platenlabel.

Ook in het nieuwe millennium zit Saskia zeker niet stil. Aan het begin van dit decennium ging ze bijvoorbeeld een samenwerking aan met het Braziliaanse Pet Duo. Als Pet Trio brak het drietal menige club tot de grond toe af. Tot op de dag van vandaag is deze Eindhovense een veelgevraagd DJ, getuige recente gigs op Awakenings, Wooferland, Unpolished en Paradigm. Op 20 oktober zie je haar aan het werk op Schmutzig. Wij stelden haar voorafgaand aan het feest een aantal vragen!

Hi Saskia, allereerst bedankt voor je tijd om dit interview te doen. Waar ben je de laatste tijd zoal druk mee geweest?
Ik ben momenteel eigenlijk vooral bezig met genieten. Veel mooie reizen maken, fotograferen en uiteraard nog steeds vinyl draaien.

Je draait letterlijk al even mee als DJ en labeleigenaar. Hoe is je interesse voor (electronische) muziek ontstaan? Welke bands en artiesten beschouw je als je eerste invloeden?
Als kind had ik al veel interesse in muziek. Mijn eerste invloeden in de jaren zeventig komen o.a. van Giorgio Moroder en Cerrone en in de jaren tachtig van bands zoals Joy Division.

Begin jaren ’90 reisde je al af naar Detroit en Chicago om nu legendarische producers zoals Carl Craig en Alan Oldham te ontmoeten en labels te bezoeken. Kun je wat vertellen over hoe die plaatselijke scene er uit zag? Wat zijn je meest memorabele herinneringen aan die tijd?
De plaatselijke scene was zeer actief, er waren goede clubs (Warehouse, The Shelter etc.), heel veel platenwinkels en labels. Ik heb daar alles en iedereen die iets met house/techno te maken had bezocht en gesproken. Ik heb er veel mooie herinneringen aan over gehouden. Ik denk dat ik toch maar eens een boek moet gaan schrijven 😉

Al sinds eind jaren ’80 run je je eigen label Djax Records. In de tussentijd heeft de muziekindustrie veel veranderingen doorgemaakt. Denk aan de verschuiving van vinyl naar digitale downloads. In wat voor opzicht heeft dit effect gehad op je label?
De verschuiving van vinyl naar digitaal heeft voor mij wel gevolgen gehad. Ik vind er namelijk niet veel aan om een digitale platenmaatschappij te runnen. Ik houd van een fysiek product. Tegenwoordig kun je alles vanachter je laptop regelen, dat was vroeger totaal anders.

Eindhovense artiesten zoals Terrace en de Acid Junkies werden mede dankzij je label bekend bij een groot publiek. Kun je vertellen hoe die samenwerkingen destijds tot stand kwamen? Hoe was de Eindhovense scene in die tijd?

Stefan Robbers had een aantal geweldige tracks gemaakt. Het klonk alsof het uit Detroit kwam. Deze tracks, en nog vele andere, heb ik toen op Djax uitgebracht. Acid Junkies is tot stand gekomen nadat ik Stefan vroeg of hij wat acid tracks voor mijn label wilde maken. Hij is toen samen met Harold (de Kinderen, red.) het project Acid Junkies gestart. De Eindhovense scene is altijd prima geweest. Zo had je o.a. begin jaren negentig de (illegale) feesten in het dommeltunneltje, en later de Fluid-feesten van Aïda in de Effenaar. Funky Bizniz en Zodiak Commune timmerden ook goed aan de weg.

Naast electronische muziek heb je ook een grote rol gespeeld op het gebied van Nederhop en breakbeat. Heb je nog plannen om daar in de toekomst mee verder te gaan?
Nee, dat hoofdstuk heb ik in 2001 definitief afgesloten, het werd te mainstream voor mij. Ik heb Osdorp Posse in 1991 getekend en in hun kielzog nog vele andere underground Nederhop-bands uitgebracht. Daarmee hebben we Nederhop op de kaart gezet en de weg geplaveid voor de huidige generatie.

Je staat bekend als één van de meest bekende DJ’s uit Eindhoven. Welke invloed heeft Eindhoven op jou gehad als artiest?
Ik ben iemand die altijd haar eigen weg volgt. Ik houd er niet van om in een scene te zitten en doe het liefst mijn eigen ding. Dus wat dat betreft maakt het eigenlijk niet uit waar ik woon. Maar Eindhoven heeft wellicht mij wel wat gevormd, mijn ouders namen mij al op jonge leeftijd regelmatig mee naar het Evoluon, dat toen nog een technisch kennis centrum was waar door Philips allerlei nieuwe electronische snufjes en uitvindingen werden tentoongesteld die je dan ook mocht uitproberen. Dat vond ik altijd zeer interessant. Zo stond er toen bijvoorbeeld al een telefoon met een beeldscherm erop. Ik zei toen nog dat je dan wel moest oppassen dat je niet in je nakie de telefoon opneemt, haha.

Het Evoluon is nu nog steeds mijn favoriete gebouw. Dat grote mooie UFO- vormige spacegebouw is gewoon uniek. Ook de Effenaar is belangrijk voor me geweest. Ik heb er in de jaren tachtig veel optredens van underground new wave bandjes gezien. De programmering van de Effenaar is altijd heel erg vooruitstrevend geweest.

Ik ben een rasechte Eindhovense, geboren in het centrum, 100 meter van de toenmalige Philips fabriek (de Witte Dame). Ik ben best trots op Eindhoven. Het is toch wel de techniekstad van Nederland.

Wat zouden we zien als we je studio in zouden lopen? Wat is je favoriete productietool, en waarom?
Op dit moment alleen maar een berg verhuisdozen, want ik zit midden in een verhuizing… Mijn favoriete productietool is uiteraard de Roland TB303. Maar een clone zoals de TT-303 of Acidlab vind ik ook superapparaten. De reden waarom lijkt me voor iedereen duidelijk: ACIEEEEEEEEEED!

Wat kunnen we in de nabije toekomst van je verwachten?
In 2019 bestaat Djax Records 30 jaar. Dus wellicht dat ik dan een nieuw Miss Djax-plaatje uitbreng of nog een keertje een Djax It Up-feest organiseer.

Op 20 oktober sluit je af op Schmutzig. Wat kan ons publiek verwachten?
Zoals altijd een stevige acid vinyl-set. Acid will never die 🙂

Nog geen kaartje voor Schmutzig preesents Miss Djax op 20 oktober in Dynamo Eindhoven? Haal ze hier!


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

2017 - Schmutzig May 20th
at Oude Rechtbank Eindhoven:

 

 

 

2016 - Schmutzig Oktober 8th
at Oude Rechtbank Eindhoven:

 

 

 

2016 - Schmutzig May 14th
at Oude Rechtbank Eindhoven:

 

 

 

2016 - Schmutzig March 12th
at Tuchthuis Eindhoven:

 

 

 

2016 - Schmutzig January 23th
at Oude Rechtbank & Tuchthuis Eindhoven: